کد خبر: 2397
تعداد نظرات: بدون نظر
تاریخ انتشار: ۹/ خرداد/ ۱۳۹۴ - ۷:۳۶

عادل عکرش / در ادبیات رسانه ای به ارائه يك سري اطلاعات ( اخبار ، آمار و ارقام) اطلاع رساني گفته مي شود. همچنین محيط هايي كه در آن بتوان يك سري اطلاعات را در اختيار كاربران قرار داد محيط هاي اطلاع رساني نامیده می شوند. اطلاعات و اطلاع رساني در زندگي بشر امروزی نقش بسيار مهمي دارد.  به كمك تکنولوژی های جديد، امروزه بشر قادر است اطلاعات و اخبار را در زمانی بسیار اندک به دورترین نقاط دنیا مخابره نماید. به عنوان مثال مي توان به نقش ماهواره ها در پيش بيني وضع آب و هوا و اطلاع رسانی های به موقع اشاره نمود. همچنين در دنياي امروز از اطلاعات و فن آوری به عنوان ابزارهای قدرت یاد می شود و طبق این تعریف صاحبان منابع خبری و اطلاع رسان وسیع، به عنوان صاحبان قدرت و نفوذ محسوب می شوند. اينترنت نيز به عنوان يكي از محيط هاي اطلاع رساني فراگیر، از اهميت ويژه اي برخوردار است. از مزایای اينترنت دوطرفه بودن ارتباط در آن مي باشد. همچنین مخاطب در اینترنت آزادانه می تواند منبع خبر خود را انتخاب نماید. مخاطب در استفاده از اینترنت در قیاس با کانال های تلویزیونی دچار محدودیت های تعداد کانال، ساعات پخش و…

عادل عکرش /

در ادبیات رسانه ای به ارائه يك سري اطلاعات ( اخبار ، آمار و ارقام) اطلاع رساني گفته مي شود. همچنین محيط هايي كه در آن بتوان يك سري اطلاعات را در اختيار كاربران قرار داد محيط هاي اطلاع رساني نامیده می شوند. اطلاعات و اطلاع رساني در زندگي بشر امروزی نقش بسيار مهمي دارد.

 به كمك تکنولوژی های جديد، امروزه بشر قادر است اطلاعات و اخبار را در زمانی بسیار اندک به دورترین نقاط دنیا مخابره نماید. به عنوان مثال مي توان به نقش ماهواره ها در پيش بيني وضع آب و هوا و اطلاع رسانی های به موقع اشاره نمود. همچنين در دنياي امروز از اطلاعات و فن آوری به عنوان ابزارهای قدرت یاد می شود و طبق این تعریف صاحبان منابع خبری و اطلاع رسان وسیع، به عنوان صاحبان قدرت و نفوذ محسوب می شوند. اينترنت نيز به عنوان يكي از محيط هاي اطلاع رساني فراگیر، از اهميت ويژه اي برخوردار است.

از مزایای اينترنت دوطرفه بودن ارتباط در آن مي باشد. همچنین مخاطب در اینترنت آزادانه می تواند منبع خبر خود را انتخاب نماید. مخاطب در استفاده از اینترنت در قیاس با کانال های تلویزیونی دچار محدودیت های تعداد کانال، ساعات پخش و موضوعات معین نمی شود و می تواند وسعت بیشتری از منابع خبری را در اختیار داشته باشد.

از سویی به دليل اهميت اطلاعات و مدل های جدید اطلاع رسانی، محيط ها و سايتهاي اطلاع رساني از اهميت ويژه اي برخوردارند. در اطلاع رساني از طريق اينترنت بدلیل پیگیری مستمر یک سایت خبررسان توسط مخاطبین، تعهدی حرفه ای بین سایت و مخاطب پدیدار می گردد که همین امر باعث ایجاد حساسیت های بالا در نحوه درج اخبار، اتخاذ سیاست های کلی و رعایت اخلاق رسانه ای می گردد.

از مهمترین مشخصه های اطلاعات و اخبار میتوان به صحت، به روز بودن، قابل فهم بودن، و مفید بودن آن اشاره نمود که بدون شک تنها اطلاعات و اخباری از این دست می تواند ما را به نتایج مفید نزدیک کند.

همانطور که همه اساتید، پیشکسوتان و فعالان دنیای ارتباطات و اطلاع رسانی متفق القول می باشند، رعایت اخلاق رسانه ای از حیاتی ترین عوامل موثر در سلامت فضای مجازی و خبررسانی بوده و مخاطبین نیز رعایت صدق کلام و خبر رسانی سالم و غیر هدفمند را از مدیران رسانه ها انتظار دارند.

نگارنده این مکتوب، ضمن استقبال از توسعه لحظه به لحظه دنیای مذکور، ورود و استفاده کلیه مردم از فضای مجازی جهت دستیابی به منابع خبری را غایت این حرفه می داند لیکن برآن است که غفلت از تهدیدات موجود در این زمینه می تواند لطماتی را بر شاکله فکری و اعتقادی مخاطبین وارد نماید. موضوعی که بصورت خاص و مصداقی میخواهیم به آن بپردازیم، پدیده ایست که اخیرا شاهد رشد آن و سوءاستفاده از حضور رو به فزونی مخاطبین در فضای مجازی است.

ضمن در نظر گرفتن تعاریف پایه فوق و مبنا قرار دادن آنها به عنوان اصول قابل توجه جهت ورود به دنیای اطلاع رسانی، آنچه که در این نوشته به آن خواهیم پرداخت تهدیدی به نام “سایت های نیابتی” می باشد. موضوع “راه اندازی سایت هایی با هدف مدیریت افکار عمومی” آن هم به منظور حمایت از یک شخص و نه یک ایده”، تهدیدی است که طی چند سال اخیر پا به دنیای مجازی نهاده و متاسفانه در پیشبرد اهداف خود تا حدی نیز موفق بوده است.

سایت هایی با قالب و پوسته اطلاع رسانی عام ولی با هدف حمایت از چهره ها، امروزه به عنوان یکی از آسیب های موجود در فضای رسانه ای تلقی می گردد که اگر ذهن مخاطبین در تقابل با اینگونه مدیریت های مهندسی شده، بصورت آگاهانه به تعامل نپردازد بدون شک شاهد پیشبرد اهداف مورد نظر در سمت و سو دادن به افکار مردمی آنهم به سود اشخاص و نه نظام خواهیم بود. اتفاقا این جریان کاملا با عرصه های انتخاباتی رابطه مستقیم داشته و هر بار، با فرا رسیدن موعد انتخابات – که به حق اوج تبلور سهیم بودن مردم در رقم زدن آینده خود در یک جامعه مترقی مدنی می باشد – اوج می گیرد.

اینجاست که شاهد راه اندازی سایت هایی به ظاهر عام، اطلاع رسان و بی طرف می باشیم که در عمل جهت القای یک هدف یا نام خاص به اذهان مردم می کوشند تا شاید بر آراء مخاطبین در روز انتخابات تاثیر لازم را داشته باشند. در واقع اگر سایتی به صورت مشخص برای معرفی، حمایت یا اطلاع رسانی فعالیت های یک شخص فعالیت نماید به هیچ وجه تعارضی با رعایت اخلاق رسانه ای نداشته و اتفاقا ضمن استقبال از توسعه اینگونه وبگاه های اطلاع رسان و صادق، داشتن یک سایت شخصی را از حقوق هر فرد در درنیای مجازی می دانیم.

اما آنچه که اخلاق رسانه ای را زیر پا گذاشته و مورد نقد و رد می باشد راه اندازی یک پایگاه تحت عنوان “خبری، تحلیلی” در مقیاس استانی و حتی اخیرا کشوری است که گویا مدیران اینگونه پایگاه ها که اغلب به یک یا دو نفر خلاصه می گردد – و خبری از یک تیم کارآمد تحلیل گر، متخصص و خبرنگاران متعدد و متعهد نیست – بر این عقیده اند که هرچه مقیاس فعالیتی خود را بزرگ تر جلوه دهند می توانند ضمن تبری خود از فعالیت های حمایتی مخصوص یک شخص، کماکان در ورای اذهان بیدار مخاطبین، بر طبل بدصدای رسانه خود بکوبند.

در این گونه سایت ها شاهد این استراتژی مشابه هستیم که پوشش اخبار تیتر یک جهان و کشور، بصورت کپی برداری عینی از خبرگزاریهای مطرح صورت می گردد و در کنار آن بصورت یک در میان خبری از فعالیت شخصی فرد مورد نظر درج می گردد. و این ماجرا تا آنجایی پیش می رود که بصورت یک در میان و لا به لای اخبار بسیار مهم و دسته اول جهان، میتوان به راحتی شاهد درج خبری از دیدار آن فرد خاص با یک خانواده فقیر، اظهار نظر فرد نسبت به موضوعی فرهنگی یا شاهد انتشار عکسی با لباس ورزشی از وی نیز باشیم. به گونه ای که همراستا با کلیه تحولات ایران و جهان جناب “فرد خاص” در کلیه زمینه های اقتصادی، فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و.. صاحب نظر بوده و اتفاقا این گونه اظهارنظرها و انعکاس آنها کاملا اتفاقی بوده و از قضا جز ایشان هیچ عزیز دیگری هیچ عقیده ای جهت پوشش خبری ندارد. همچنین کثرت و تنوع این اظهارنظرها به حدی است که مثلا ممکن است در مورد طراحی لباس ملکه الیزابت در سالگرد جشن های سلطنتی بریتانیا، جنگ چریکی ۳۳ روزه لبنان، آخرین تحولات سیاسی در نیجریه و حتی ظرفیت برگزاری جام جهانی فوتبال در قطب جنوب نیز مطالبی به چشم بخورد.

نکته مهم دیگر اینکه از قضی پوشش وقایع بسیار مهم جهان نیز همزمان با تدوین یک خبر از سوی “آقای خاص” صورت می گیرد و اگر برای مثال این چهره محبوب برای مدت یک هفته خبری یا حدیثی جهت انعکاس خبری نداشته باشد در جهان نیز هیچگونه اتفاقی برای انعکاس نخواهد افتاد و شاهد بروز رسانی سایت نخواهیم بود. همچنین وقتی به مدیریت این سایت ها نگاهی اجمالی می اندازیم یا شاهد رابطه ای نسبی بین آن شخص محبوب با مدیر سایت خواهیم شد یا با کمی جستجو پرده از یک رابطه سببی- صنفی برداشته می شود.

جالب تر اینجاست که این عزیزان گمان می کنند هیچ مخاطبی توان درک سمت و سوی مدیریت سایت شان را ندارد و ای کاش واقعا توان انجام اینگونه افعال را در مقیاس ارزشمندی چون فعالیت های سایبری و نرم – مورد نظر مقام معظم رهبری(مدظله)- در مقابله با تهدیدات گسترده معاندین انقلاب در فضای رسانه و حمایت از افکار پاک جوانان متعهد و اخلاق مدار ایران اسلامی می داشتند. متاسفانه تنها مسئله مهم برای اینگونه سایت ها – که امروزه همچون قارچ در حال افزایشند- پیش برد اهداف و امیال شخصی خود و آن چهره مورد نظرشان است.

اهمیت این موضوع برای اینگونه فعالان رسانه ای به حدی است که اتفاقا یکی از پیش شرط های اعلام کاندیداتوری و حضور در صحنه انتخاباتی را داشتن چنین سایتی – در پوسته یک سایت تحلیلی خبری جامع و در عمل دارای فعالیت خاص منظور- می دانند. اینکه چرا این افراد به جای ورود به چنین مقوله ای و مخدوش کردن چهره فضای رسانه ای، اقدام به راه اندازی یک پایگاه اینترنتی مشخص جهت انعکاس عملکرد و حمایت از شخص مورد نظر نمی نمایند، را نمی دانیم، ولی کاملا بر این عقیده ام که اگر با دیدی سالم و به دور از اهدافی که شرح آن ها گذشت، بصورت کاملا صادقانه و همراه با رعایت اخلاق مداری با مخاطبین خود تعامل نمایند، بدون شک نتایج مطلوب تری در انتظارشان خواهد بود.

ضمن اینکه در انتهای این مقال متذکر می شویم علی رغم تعدد و تکثر بسیار زیاد پایگاه های خبررسان، و موج وسیع اخبار و اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در فضای مجازی، امروزه شاهد تیزبینی و بیداری مخاطبین بالاخص جوانان هستیم و بدون شک “انتخاب” چنین مخاطبین آگاهی از گزند مدیریت های فرسوده و مندرس سایت های مذکور، مصون خواهد بود. به امید آن که دیگر شاهد اینگونه بداخلاقی ها در فضای رسانه نباشیم.

 

 

منبع /پایگاه خبری التزام

FacebookWhatsAppGoogle GmailLineSMSSkypeTelegramViberWeChatTwitterGoogle+Yahoo MailGoogle BookmarksPinterestLinkedInShare

برچسب ها:



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظر سنجی

آیا از عملکرد شورای پنجم کلانشهر اهواز راضی هستید؟

Loading ... Loading ...
تازه ترین اخبار
آ نتورک