کد خبر: 7519
تعداد نظرات: بدون نظر
تاریخ انتشار: ۱۵/ مرداد/ ۱۳۹۴ - ۴:۰۳

      به گزارش خوزستان سرافراز “ عباس هلاکویی عصر چهارشنبه در نشست مسوولان پروژه قطارشهری اهواز که با حضور معاون وزیر کشور در مهمانسرای استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: مدیران شرکت کیسون در سال ۹۱ وعده کرده بودند که فاز نخست مترو را در قالب پروژه های مهر ماندگار دولت به بهره برداری برسانند. به گفته وی این پروژه به دلیل کم کاری پیمانکار تا کنون با مشکل مالی روبه رو نبوده و به اندازه صورت وضعیت پیمانکار تامین اعتبار شده است. وی افزود: ۵۰ میلیارد دلار منابع ارزی برای خرید تجهیزات تامین نشده است و از اعتبار سالانه مترو نیز نمی توان منابع ارزی را تامین کرد. هلاکویی آمار ۹۰۰ نفره پرسنل کیسون در متروی اهواز را تکذیب کرد و افزود: بر اساس آخرین صورت وضعیت ۶۰۰ نفر در این پروژه کار می کنند و با مشکلاتی نیز از جمله اعتصاب و اخراج کارگران به دلیل پرداخت نشدن حقوق و دستمزد روبه رو بودیم. وی همچنین اصلاح قرارداد این پروژه را خواستار شد. مدیرعامل شرکت کیسون نیز در این جلسه، عامل تاخیر در اجرای پروژه متروی اهواز را مشکل مالی عنوان کرد. گیتی سیف الهی مقدم با اشاره به اینکه قرارداد بر اساس نرخ های سال…

 

 

 

به گزارش خوزستان سرافراز “ عباس هلاکویی عصر چهارشنبه در نشست مسوولان پروژه قطارشهری اهواز که با حضور معاون

وزیر کشور در مهمانسرای استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: مدیران شرکت کیسون در سال ۹۱ وعده کرده بودند که فاز

نخست مترو را در قالب پروژه های مهر ماندگار دولت به بهره برداری برسانند.

به گفته وی این پروژه به دلیل کم کاری پیمانکار تا کنون با مشکل مالی روبه رو نبوده و به اندازه صورت وضعیت پیمانکار تامین اعتبار شده است.

وی افزود: ۵۰ میلیارد دلار منابع ارزی برای خرید تجهیزات تامین نشده است و از اعتبار سالانه مترو نیز نمی توان منابع ارزی را تامین کرد.

هلاکویی آمار ۹۰۰ نفره پرسنل کیسون در متروی اهواز را تکذیب کرد و افزود: بر اساس آخرین صورت وضعیت ۶۰۰ نفر در این پروژه کار می کنند و با مشکلاتی نیز از جمله اعتصاب و اخراج کارگران به دلیل پرداخت نشدن حقوق و دستمزد روبه رو بودیم.
وی همچنین اصلاح قرارداد این پروژه را خواستار شد.

مدیرعامل شرکت کیسون نیز در این جلسه، عامل تاخیر در اجرای پروژه متروی اهواز را مشکل مالی عنوان کرد.

گیتی سیف الهی مقدم با اشاره به اینکه قرارداد بر اساس نرخ های سال ۸۵ منعقد شده، گفت: با توجه به گران شدن نرخ ارز، تعدیل قرارداد بخشی از صورت وضعیت پیمانکار است که به موقع پرداخت نمی شود.

وی افزود: نبود پیشرفت در فاز اول پروژه به دلیل محقق نشدن مصوبات گذشته با مسوولان است، این در حالیست که بخش زیادی از اعتبار برای پنج ماه حقوق کارگران پرداخت شده است.

سیف الهی تاکید کرد: کیسون در این پروژه ۲۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات خود را هزینه کرده و هزینه کرد مازاد بر این مبلغ ممکن نیست.

وی افزود: در صورت رفع مشکلات مالی، این پروژه در موعد مقرر قابل اجراست.

شهردار اهواز نیز در این نشست گفت: شهرداری اهواز از پس هزینه های مترو برنمی آید و نمی تواند سهم خود را به طور کامل در این پروژه پرداخت کند.

سیدخلف موسوی با اشاره به مشکلات مالی شهرداری اهواز، کل بودجه شهرداری اهواز را ۷۲۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: ۳۴۰ میلیارد تومان از آن صرف کارهای جاری می شود.

وی با بیان اینکه نمی خواهم کار پیمانکار و یا کم کاری مدیرعامل مترو را توجیه کنم، افزود: شاید مدیرعامل نتوانسته اعتبارات را به خوبی مدیریت کند به همین دلیل پروژه در نقاط مختلف شهر به صورت بیهوده ای آغاز شده در حالی که برای بازدهی بیشتر باید از ابتدا در یک مسیر متمرکز می شد.

موسوی با اشاره به ۱۶ سال دوران جنگ و بازسازی در اهواز اظهار کرد: در این مدت اهواز کاملا خراب شده و در واقع اهواز را به عنوان یک جانباز جنگی باید در نظر بگیریم.

وی در ادامه گفت: اهواز ۴۰۰ هزار نفر حاشیه نشین دارد که هیچگونه عوارضی به شهرداری پرداخت نمی کنند این در حالیست که به دلیل تبعات امنیتی نمی توانیم خدمات آنها را قطع کنیم.

وی اضافه کرد: درآمدهای فعلی آن نیز با سایر کلان شهرها قابل مقایسه نیست و نمی توانیم ۵۰ درصد منابع مالی خود را به مترو بدهیم.

وی تاکید کرد: با توجه به مشکلات موجود دولت باید نگاه ویژه ای به اهواز داشته باشد و سهم بیشتری از پروژه مترو را تقبل کند.
بر اساس گزارش سازمان قطارشهری اهواز، پروژه خط یک متروی اهواز از زمان آغاز در سال ۸۵ تا کنون ۲۶ درصد پیشرفت دارد.
از ایستگاه های مترو ۶۰ درصد ساخته شده و فاز اول نیز در مجموع دارای ۵۲ درصد پیشرفت است اما برنامه زمانبندی فاز اول در سال جاری پنج درصد است.

طبق این گزارش، تا کنون ۵۸۰ میلیارد تومان اعتبار دولتی به این پروژه اختصاص یافته که ۴۴۰ میلیارد تومان آن به پیمانکار پرداخت شده است. در سال گذشته ۷۸ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده و امسال نیز ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه برای متروی اهواز تصویب شده است.

بر اساس آخرین وعده مسئولان، فاز نخست متروی اهواز شامل هفت کیلومتر و شش ایستگاه قرار بود که آبان ماه امسال به بهره برداری برسد.

پیشتر مجری این پروژه وعده افتتاح فاز اول قطار شهری اهواز را در فروردین ماه ۱۳۹۳ داده بود.
شرکت چینی کیسون پیمانکار این پروژه و شرکت چینی نورینکو فاینانسور آن است.

منبع /ایرنا

FacebookWhatsAppGoogle GmailLineSMSSkypeTelegramViberWeChatTwitterGoogle+Yahoo MailGoogle BookmarksPinterestLinkedInShare

برچسب ها:



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظر سنجی

آیا از عملکرد مسئولان در برگزاری انتخابات شورای شهر اهواز راضی هستید؟

Loading ... Loading ...
تازه ترین اخبار
آ نتورک