کد خبر: 8036
تعداد نظرات: بدون نظر
تاریخ انتشار: ۲۴/ مرداد/ ۱۳۹۴ - ۴:۳۱

  خوزستان سرافراز : سید علی دوستی   زمین‌خواری در گردنه زیبا و منحصربه‌فرد حیران در حالی به فهرست بلندبالای زمین‌خواری در کشور اضافه شده که با وجود وعده‌های زیبا، تحلیل‌های مکرر و سخنرانی‌های آتشین، هنوز هیچ اقدام عملی موثر و مشخصی برای برخورد با این پدیده صورت نگرفته است. گواه این امر نیز گسترش روز به روز پدیده زمین خواری و اضافه شدن نام مناطق جدید به فهرست قبلی است. جالب اینجاست که در اظهارات دستگاه های مختلف درگیر، هم شیوه زمین خواری و هم مسئولان صادرکننده مجوزهای غیرقانونی، از شورای روستا گرفته تا فرمانداری و بخشداری و… مشخص است، اما باز هم جای سوال است که چرا دستگاه های نظارتی سراغ آنها نمی روند. شاید پاسخ این پرسش را باید در یک بحران مدیریتی شایع در کشور جستجو کرد که نام آن «نبود مدیریت میان بخشی» است. مدیریت میان بخشی یعنی مدیریت مسائلی که چندین دستگاه پراکنده، هر یک به گونه ای مسئول رسیدگی به بخشی از مساله هستند. در نتیجه، این دستگاه ها با هم هماهنگ نیستند و متخلفان نیز از خلأ این ناهماهنگی از آب گل آلود ماهی می گیرند. نگاهی به پدیده زمین خواری نیز نشان می دهد، این امر یک پدیده میان بخشی است…

 

index

خوزستان سرافراز : سید علی دوستی

 

زمین‌خواری در گردنه زیبا و منحصربه‌فرد حیران در حالی به فهرست بلندبالای زمین‌خواری در کشور اضافه شده که با وجود وعده‌های زیبا، تحلیل‌های مکرر و سخنرانی‌های آتشین، هنوز هیچ اقدام عملی موثر و مشخصی برای برخورد با این پدیده صورت نگرفته است.

گواه این امر نیز گسترش روز به روز پدیده زمین خواری و اضافه شدن نام مناطق جدید به فهرست قبلی است.

جالب اینجاست که در اظهارات دستگاه های مختلف درگیر، هم شیوه زمین خواری و هم مسئولان صادرکننده مجوزهای غیرقانونی، از شورای روستا گرفته تا فرمانداری و بخشداری و… مشخص است، اما باز هم جای سوال است که چرا دستگاه های نظارتی سراغ آنها نمی روند.

شاید پاسخ این پرسش را باید در یک بحران مدیریتی شایع در کشور جستجو کرد که نام آن «نبود مدیریت میان بخشی» است.

مدیریت میان بخشی یعنی مدیریت مسائلی که چندین دستگاه پراکنده، هر یک به گونه ای مسئول رسیدگی به بخشی از مساله هستند.

در نتیجه، این دستگاه ها با هم هماهنگ نیستند و متخلفان نیز از خلأ این ناهماهنگی از آب گل آلود ماهی می گیرند. نگاهی به پدیده زمین خواری نیز نشان می دهد، این امر یک پدیده میان بخشی است و ریشه ضعف برخورد با آن نیز در همان بحران مدیریتی یادشده است.

دستگاه هایی چون وزارت جهادکشاورزی (سازمان جنگل ها و مراتع و سازمان امور اراضی)، سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری ها، بخشداری ها و فرمانداری ها (وزارت کشور)، وزارت راه و شهرسازی، دفاتر اسناد رسمی (قوه قضاییه)، نیروی انتظامی (قوه قضاییه)، مجلس و نظارت و قانونگذاری، ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و… هریک به نحوی در مبارزه با زمین خواری نقش دارند.

از این رو، به نظر می رسد برای حل بحران مدیریت میان بخشی در امر زمین خواری باید بخشی از شورای عالی امنیت ملی که روسای سه قوه در آن عضویت دارند، به صورت یک کمیته ویژه مامور شده تا مدیریت و دستوردهی به دستگاه ها را به عهده بگیرد.

به این ترتیب هم ضعف قانون، هم ضعف اجرا و هم برخورد، با پشتوانه و یکپارچه خواهد بود؛ زیرا مدیریت میان بخشی نیاز به یک مدیر قوی و دستورده با پشتوانه دارد که در مسائلی چون زمین خواری، فقدان آن مساله ساز است.

اکنون با توجه به اظهارات قاطعانه دادستان کل کشور می توان انتظار داشت این نقص برخورد با زمین خواران برطرف شده و دست کم در «حیران» خود را نشان دهد.

FacebookWhatsAppGoogle GmailLineSMSSkypeTelegramViberWeChatTwitterGoogle+Yahoo MailGoogle BookmarksPinterestLinkedInShare

برچسب ها:



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظر سنجی

آیا از عملکرد مسئولان در برگزاری انتخابات شورای شهر اهواز راضی هستید؟

Loading ... Loading ...
تازه ترین اخبار
آ نتورک