Screenshot (399)

 

در جامعه توده ای که هر آی پی، یک تریبون است، هر کسی هر حرفی را می زند و آدم های فرومایه بیشتر حرف می زنند.شبکه اجتماعی هویت جامعه را پاره پاره میکند و خرده فرهنگ ها و فرقه ها امکان فریاد زدن ویژگی هایشان را پیدا می کنند و این باعث تنازع می شود.

 

به گزارش خبرنگارخوزستان سرافراز،روز گذشته و در ادامه سلسله نشست های فرهنگسرای رسانه با عنوان «کافه نقد»،  کتابخانه مرکزی میزبان یکی از فعالین فرهنگی و رسانه ای کشور بود.

این نشست با موضوع پارادکس شبکه های اجتماعی با حضور وحید یامین پور از فعالین عرصه فرهنگ و رسانه کشور برگزار شد.

یامین پور در ابتدای صحبت هایش به تشریح عنوان جلسه پرداخت و گفت: از من دعوت شده تا راجع به عنوان پارادوکس شبکه های اجتماعی صحبت کنم ولی من امروز نمی خواهم محصولات رسانه یا جریان رسانه را نقد کنم و تصمیم دارم خود تکنولوژی های ارتباطی ورسانه را نقد کنم.

وی افزود: امروزه عموما نقدها، نقد بر محتواست در حالی که صحبت های امروز من صرف نظر از نقد محتوا متوجه خود رسانه و شبکه های اجتماعی است، به عبارتی مهم نیست تلویزیون در حال پخش تفسیر قرآن پخش است یا شو، مهم خود وجود تلویزیون و امثال آن است. ما متاسفانه از خود تکنولوژی ارتباطی غافل هستیم و این قضیه در تحلیل های اجتماعی بسیار مهم است.

یامین پور بیان کرد: وسایل ارتباطی از اول وجود داشته و در طول زمان تغییر کرده است. امروزه ارتباطات زیر بنای زندگی ماست و تکنولوژی ارتباطی است که معلوم میکند آدم ها چگونه زندگی می کنند. امروزه قدرت کشور ها به نیروی نظامی و یا ثروت و یا سرمایه انسانی نیست، بلکه به قدرت ارتباطی آنهاست و قدرت آمریکا به خاطر وجود بستر اصلی اینترنت در این کشور است و شاید جالب باشد که بدانید این بستر اصلی در پنتاگون و در اختیار ارتش آمریکاست.

تکنولوژی سیب زمینی نیست!

یامین پور گفت: باید توجه کنیم که وقتی موبایل دست می گیریم غافل از اینکه چه پیامی رد و بدل می کنم چه اتفاقی دارد می افتد، متفکران متوجه شده اند که بخشی از تکنولوژی جان دارد. تکنولوژی سیب زمینی نیست و بر نظم زندگی شما، چه نظم زیستی، چه نظم روانی، چه ویژگی های خانوادگی و در درجه مهم تر چه ویژگی های وجودی اثر گذار است. باید توجه داشت که شخصیت فرد قبل از گرفتن موبایل و بعد از آن متفاوت است. خانواده پیش از خرید تلویزیون و بعد از خرید آن متفاوت است. بالا رفتن آمار طلاق نشان از جاندار بودن تکنولوژی دارد. با ورود تکنولوژی دکوراسیون و بعد از آن شیوه نشستن ما تغییر کرد، به جای نشستن روبروی هم روبروی تلویزیون میشینیم و سفره را روبروی آن پهن می کنیم.

متوسط گفت و گوی زوجین در خانه به زیر ۲۰ دقیقه آمده است

وی ادامه داد: متاسفانه متوسط گفت و گوی زوجین به زیر ۲۰ دقیقه آمده است. عموما فکر می کنیم طلاق ها به خاطر محتوای تکنولوژی است و غافلیم از اینکه خود تکنولوژی اثر بیشتری دارد. چه تفسیر پخش شود و چه فوتبال من را از ارتباط با خانواده باز می دارد.
امروزه نمی شود زندگی بدون موبایل را تصور کرد و امروزه خود وسیله ارتباطی نیاز هایی را تولید می کند و اینگونه نیست که ما برای نیاز هایمان به سوی آنها برویم.

هر آی پی، یک تریبون است

یامین پور خاطر نشان کرد: امروزه رسانه ها جامعه را توده ای کرده اند و ما با همه گیر شدن این رسانه ها حرف های فاخر و اندیشیده نمی شنویم. در گذشته و در جامعه سنتی فرهنگ، هر جایی نبود و تریبون تقدس داشت و دست هر کسی نبود ولی در جامعه توده ای که هر آی پی، یک تریبون است، هر کسی هر حرفی را می زند و آدم های فرومایه بیشتر حرف می زنند و جامعه توده ای، جامعه ای است که رفتار های اخلاقی در آن بی ارزش می شود. این از خاصیت های ذاتی مدرنیته است.

پدیده سلفی، قله خود نمایی و تقویت اصالت فرد

این فعال فرهنگی کشور در بخش دیگری از صحبت هایش بیان کرد: نکته بعدی صحبت های من، اصالت فرد است که رسانه ها آنرا تقویت می کند و خودنمایی های امروزه از این امر نشئت می گیرد و پدیده سلفی اوج این ماجرا است. در فرهنگ گذشته منیت ایراد داشت ولی امروزه این کار باب شده است و دلیل این خودنمایی های امروزه و بدن نمایی ها همین امر است. امروزه پوششی مطلوب است که تن نماتر باشد و این اتفاق از دوره رنسانس باب شد که تن نمایی اوج گرفت و زیبایی اندام و بادی بیلدینگ رواج یافت.
متاسفانه اتفاقی که برای زنان متدین در شبکه های اجتماعی می افتد این است که بین کشش تن نمایی و پرهیز از خود نمایی گیر می کنند و دست آخر یه طرف برنده می شود.

دنیای ارتباطی دنیایی است با اطلاعات هر چه بیشتر و معانی هر چه کمتر

یامین پور درباره دیدگاه افراد نسبت به شبکه های اجتماعی گفت: دیدگاه افراد در اولین برخورد این است که این شبکه ها، اطلاعات مفیدی به من می دهند ولی در واقع دنیای ارتباطی دنیایی است با اطلاعات هر چه بیشتر و معانی هر چه کمتر.
وی افزود: اتفاقی که می افتد این است که با زیاد شدن این پیام های به ظاهر خوب اخلاقی و عرفانی که در شبکه ها اوج گرفته است، کم کم به شنیدن این پیام ها عادت می کنیم و به خاطر تسلسل پیام ها فرصتی برای عمل نمی ماند. در شرایط فعلی، ادراک پایین آمده است و فرصت هضم پیام ها نیست و ما در برابر این ها رویین تن می شویم و این تسلل باعث شده که ضد ضربه شویم.

نهیلیسم؛ فضای شبکه های اجتماعی

یامین پور افزود: فضای شبکه های جدید نیست انگارانه است و تفاوت فعل ارزشی و بی ارزش از بین رفته است. متاسفانه برای تشرف خدمت معنای مقدس اصول اولیه را زیر پا گذاشته ایم و این که گروه های متفاوت فرهنگی راه بیاندازیم و تسلل داشته باشد مثلا روزی ۵۰ وصیت نامه شهید اشتراک داده شود این خوب نیست و کار فرهنگی نیست و نوعی ارضا دغدغه است و دلیل اصلی اش که می گویم خوب نیست، این است که در پس این همه معنا، هیچ اتفاق خوبی نمی افتد.

رسانه های امروز مروج تنهایی اند

وی ادامه داد: رسانه ها بر خلاف تصور همه وحدت بخش نیستند و ترویج دهنده تنهایی هستند. دوره مدرن دوره تنهایی انسان هاست و انسان ها اتمیزه شده اند و همه در کار خود هستند.
به ما توصیه شده است که صله رحم داشته باشید چرا که انس ایجاد می کند ولی شبکه های اجتماعی انسان را اتمیزه می کند و انسان در شبکه های اجتماعی تنهایی را بیشتر حس می کند.
شبکه اجتماعی هویت جامعه را پاره پاره میکند و خرده فرهنگ ها و فرقه ها امکان فریاد زدن ویژگی هایشان را پیدا می کنند و این باعث تنازع می شود. متفکرین معتقدند اینترنت انسان ها را کنترل پذیر تر می کند بر خلاف تصور عموم که فکر می کنند با ورود به شبکه های اجتماعی قدرتشان بیشتر می شود.

وحید یامین پور در پایان این نشست به صحبت های رهبر انقلاب در شورای عالی فضای مجازی مبنی بر بالا بردن سواد رسانه ای مردم اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه امروزه خوش بینی نسبت به این شبکه های اجتماعی زیاد شده است، من کفه نقد را سنگین تر کردم.