کد خبر: 9311
تعداد نظرات: يك نظر
تاریخ انتشار: ۱۷/ شهریور/ ۱۳۹۴ - ۵:۵۴

بنام خداوندگار دانایی   تعاریف متفاوتی از فرهنگ در اذهان جامعه امروزی ایجاد شده است، اما چنانچه یک تعریف کلی از فرهنگ بخواهیم؛   مجموعه دستاوردهای بشری که مستمرأ در عرصه های گوناگون، از قبیل اجتماع، اقتصاد، سیاست و… با نظم همگون، راهبردی شده اند، فرهنگ است!!!   فرهنگ بر دو وجه مادی و معنوی است، الزامأ محور بحث معطوف به خاص فرهنگ نمیشود اما، گریزی به تعاریف فرهنگ، راهگشای انتقال مفهوم از جان کلام است!!   بعضأ تصورات مثبت و الگوهای عقلایی را یک تعریف از فرهنگ میدانند، کما اینکه با تعریف بدوالاشاره همخوانی ندارد و مردود است.بنابراین، مقبولیت هر فرهنگی، نشأت گرفته از ماهیت آن است!   باری… دنیای امروز بواسطه افزایش جمعیت و از یکسو وسعت معین منابع که رو به پایان است، اقتضای عقلایی حکم میکند، اهم و مهم ضمن اولویت بندی در دستور کار افراد جامعه قرار گیرد و با بهینه نمودن مصرف و سوق دادن اذهان عمومی بسوی این مهم، استمرارأ به یک فرهنگ عمومی تبدیل گردد!!   سالیان قبل مطلع شدم از پیشنهادی که رد گردید، اما ظاهرأ ژاپن مشتاق بود؛ ۱۰۰ هزار دستگاه پیکان فرسوده را از ایران خارج کنند در مقابل ۱۰۰ هزار خودروی تویوتا کم مصرف تحویل دهند! مابه التفاوت…

بنام خداوندگار دانایی

 

تعاریف متفاوتی از فرهنگ در اذهان جامعه امروزی ایجاد شده است، اما چنانچه یک تعریف کلی از فرهنگ بخواهیم؛

 

مجموعه دستاوردهای بشری که مستمرأ در عرصه های گوناگون، از قبیل اجتماع، اقتصاد، سیاست و… با نظم همگون، راهبردی شده اند، فرهنگ است!!!

 

فرهنگ بر دو وجه مادی و معنوی است، الزامأ محور بحث معطوف به خاص فرهنگ نمیشود اما، گریزی به تعاریف فرهنگ، راهگشای انتقال مفهوم از جان کلام است!!

 

بعضأ تصورات مثبت و الگوهای عقلایی را یک تعریف از فرهنگ میدانند، کما اینکه با تعریف بدوالاشاره همخوانی ندارد و مردود است.بنابراین، مقبولیت هر فرهنگی، نشأت گرفته از ماهیت آن است!

 

باری…

دنیای امروز بواسطه افزایش جمعیت و از یکسو وسعت معین منابع که رو به پایان است، اقتضای عقلایی حکم میکند، اهم و مهم ضمن اولویت بندی در دستور کار افراد جامعه قرار گیرد و با بهینه نمودن مصرف و سوق دادن اذهان عمومی بسوی این مهم، استمرارأ به یک فرهنگ عمومی تبدیل گردد!!

 

سالیان قبل مطلع شدم از پیشنهادی که رد گردید، اما ظاهرأ ژاپن مشتاق بود؛

۱۰۰ هزار دستگاه پیکان فرسوده را از ایران خارج کنند در مقابل ۱۰۰ هزار خودروی تویوتا کم مصرف تحویل دهند!

مابه التفاوت مصرف سوخت ۲ سال پیکان را در ازای خودروها اخذ نمایند…

فارغ از اینکه چقدر صحت داشت، نفس موضوع الهام گرفته از فرهنگ تولید بجای مصرف، فرهنگ دور اندیشی بجای نفع کوتاه مدت بود.

ضمن اینکه بازار مصرفی و همچنین خدمات پس از فروش و قطعات را مد نظر داشته اند، مازاد قابل توجه ای از تفاوت میزان فولاد بازیافتی پیکان برایشان ارزشمند بوده است.

 

بیش از دو یا سه دهه است، که برخی از کشورهای توسعه یافته؛

جایگاه خاصی در تصمیم گیری های کلان، برای مفهوم “آب مجازی” قائل شده اند!

 

توجه ننمودن به این مهم و عبور از آینده نگری های عقلایی  در روند جاری ،سبب گردیده با صادرات هندوانه هفت برابر ذخیره آب پشت سد کرخه، آب مجازی به خارج از کشور را صادر می‌کنیم!!

 آب مجازی آبی است که؛

در فرآیند تولید یک محصول مصرف می‌شود.،

 

 این آب اگرچه قابل مشاهده نیست اما در محاسبات  اقتصادی دنیای امروز، با توجه به کمبود منابع آب نقش پررنگی دارد. برای تولید یک برگ کاغذ A4، ١٠ لیتر آب مصرف می‌شود و اگر بدون دلیل دو برگ کاغذ سفید را دور بیندازیم، در واقع ٢٠ لیتر آب هدر داده‌‎ایم. با توجه به منفی بودن بیلان آب سفره‌های زیرزمینی در بسیاری از نقاط کشور، باید از کشت محصولات پرآب‌بر در بخش کشاورزی خودداری شود…

 

 میانگین آب استفاده شده برای تولید هر کیلو هندوانه ۳۰۰ لیتر است. این حجم آب در کشورهایی مصرف می‌شود که راندمان بخش کشاورزی در آنها بالاست…

 

در خوشبینانه‌ترین حالت برای تولید هر کیلو هندوانه در ایران، ۵۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود.

آیا معادل اختصاص منابع مادی و معنوی اش، ارزش افزوده ای دارد؟!!

 

طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی، ایران با تولید سالانه بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن هندوانه در رتبه چهارم جهان قرار دارد. این محصول در چهار فصل کشت و سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن هندوانه به عراق، امارات متحده عربی و کویت صادر می‌شود. کارشناسان  بر این باورند؛

با صادرات ۱۰۰ هزار تن هندوانه، سالانه بیش از ۵۰ میلیارد متر مکعب آب به خارج از کشور صادر می‌شود.

چالش دیگر در سیاست های اقتصادی و در امتداد همان فرهنگ تولید به هر بهائی؛

عدم رعایت در شناخت جغرافیا مناطق و اولویت بندی نوع تولید، متناسب با اقلیم است.

 مثال: میانگین بارش‌ها به فرض در یزد، از متوسط کشوری پایین‌تر بوده و ۱۰۰ میلیمتر در سال است در مناطقی مانند  یزد که منطقه‌ای خشک به حساب می‌آید هندوانه کاشت میشود!!

و یا اینکه، تولیدات صنعتی مانند فولاد منطقأ در مناطق برخوردار از منابع آبی عظیم ایجاد میگردد و یا انتقال داده میشوند…

حین نگارش با آماری آشنا شدم، فولاد مبارکه اصفهان، سالیانه بالغ بر ۶۰ میلیون م

تر مکعب(معادل حجم یک سد!) مصرف آب دارد.

نتیجتأ، با عنایت به کمبود آب در سالیان آتی، طرح هایی از این قبیل جهت مناطق خشک چون کرمان و… عقلایی بنظر نمیرسد!

 

در بخش سوخت های فسیلی، خصوصأ نفت هم، نه تنها شایسته است بسمت اتکاء نداشتن برویم، بلکه لازمه قرار گرفتن در مفهوم فوق، چشم پوشی از خام فروشی است…

ضمن اینکه حفاظت از منابع تشدید میگردد، موج جدیدی از اشتغال ایجاد میشود، همچنین این ارزش افزوده سبب ساز یک سیکل رفتاری در جامعه خواهد بود که؛

استمرار هر سیکل رفتاری با پریود مشخص، بلاشک مبدل به فرهنگ خواهد شد!!

علیرغم اینکه مقرر گردیده در برنامه ششم توسعه، نگاه چشمگیری به این مفاهیم داشته باشیم، اما پیش نیاز بستر سازی، باور عمومی و یا همان “فرهنگ” بهره وری خواهد بود!

 

اساسأ؛اقتصاد پویا، بازخورد فرهنگ بهره وری عقلایی خواهد بود.

 

با امید به فردایی بهتر…?

 

شهــــروز اســـــدی

FacebookWhatsAppGoogle GmailLineSMSSkypeTelegramViberWeChatTwitterGoogle+Yahoo MailGoogle BookmarksPinterestLinkedInShare

برچسب ها:



انتشار یافته: يك نظر
  • سهرابی
    |
    |
    ۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    واقعأ ممنونم از خوزستان سرافراز با مطالب مفیدتان.دکتر شهروز اسدی افتخار شاگردی شما را دارم.لطفا اگر میشود ایمیل بزارید بتوانم با شما مرتبط باشم.ممنونم.قبل نظر دادم نمیدانم چرا ذخیره نشد.
  • نظرات بینندگان
    نام:
    ایمیل:
    * نظر:
    نظر سنجی

    آیا از عملکرد مسئولان در برگزاری انتخابات شورای شهر اهواز راضی هستید؟

    Loading ... Loading ...
    تازه ترین اخبار
    آ نتورک