کد خبر: 9326
تعداد نظرات: بدون نظر
تاریخ انتشار: ۱۷/ شهریور/ ۱۳۹۴ - ۷:۵۸

  یادداشتی از سعیدآژده شاعران موج ناب حلقه اول پنج ضلعی منتظم یارمحمداسدپور،آریا آریاپور،سیدعلی صالحی، سیروس رادمنش،هرمز علی پور( همگی از مسجدسلیمان) اینها اکنون هرکدام به  تنهایی در شعر ایران  از پارتیران ها محسوب می شوند رادمنش چند سال قبل دار فانی را وداع گفت  سیدعلی صالحی بعد از شعرناب در دهه پنجاه شمسی به سمت و سوی خلق جریان شعر گفتار رفت….. آریا آریاپور بعداز انقلاب شکوهمند اسلامی به فرانسه مهاجرت نمود…و چیزی منتشر نکرد هرمز علیپور متاثر از صالحی به سوی شعر گفتار رفت…. تنها یارمحمداسدپور همچنان به عنوان تنها بیرق دار شعر موج ناب در مسجدسلیمان، زندگی ساده ای دارد و به جز چند شعر ژورنالیستی،به این نحله شعری وفادار مانده است…… شعرموج ناب در حلقه دوم و سوم خویش شاعرانی دیگر چون اسامی زیر داشت….. نام هایی که بعضی از آنان برای چند مدتی  زیر چطر شعر موج ناب خفتند و مابقی همچنان نابسرا مانده اند… فیروزه میزانی دکتر فرامرز سلیمانی احمد محیط منصور خورشیدی رستم اله مرادی علیمراد موری الول دکتر عزت قاسمی منصور ململی مرید میرقاید مومنی محمد مختاری مجید زمانی اصل و……..نام هایی دیگر… شعرموج ناب،را  منوچهر آتشی در نشریه تماشا سال۱۳۵۵ نامگذاری و در تاریخ ادبیات ایران تثبیت کرد. نمونه شعر موج…

 

یادداشتی از سعیدآژده

شاعران موج ناب

حلقه اول پنج ضلعی منتظم

یارمحمداسدپور،آریا آریاپور،سیدعلی صالحی،

سیروس رادمنش،هرمز علی پور( همگی از مسجدسلیمان)

اینها اکنون هرکدام به 

تنهایی در شعر ایران  از پارتیران ها محسوب می شوند

رادمنش چند سال قبل دار فانی را وداع گفت

 سیدعلی صالحی

بعد از شعرناب در دهه پنجاه شمسی به سمت و سوی خلق جریان شعر گفتار رفت…..

آریا آریاپور بعداز انقلاب شکوهمند اسلامی به فرانسه مهاجرت نمود…و چیزی منتشر نکرد

هرمز علیپور متاثر از صالحی به سوی شعر گفتار رفت….

تنها یارمحمداسدپور همچنان به عنوان تنها بیرق دار شعر موج ناب در مسجدسلیمان، زندگی ساده ای دارد و به جز چند شعر ژورنالیستی،به این نحله شعری وفادار مانده است……

شعرموج ناب در حلقه دوم و سوم خویش شاعرانی دیگر چون اسامی زیر داشت….. نام هایی که بعضی از آنان برای چند مدتی  زیر چطر شعر موج ناب خفتند

و مابقی همچنان نابسرا مانده اند…

فیروزه میزانی

دکتر فرامرز سلیمانی

احمد محیط

منصور خورشیدی

رستم اله مرادی

علیمراد موری الول

دکتر عزت قاسمی

منصور ململی

مرید میرقاید

مومنی

محمد مختاری

مجید زمانی اصل

و……..نام هایی دیگر…

شعرموج ناب،را  منوچهر آتشی در نشریه تماشا سال۱۳۵۵ نامگذاری و در تاریخ ادبیات ایران تثبیت کرد.

نمونه شعر موج ناب:

از یارمحمداسدپور:

راهی به دل نمی جوید

آنکه دهانش زیبا نیست!

در برخاستن آبی خود

بدان

که هیچ صبحی نیست

که آسان و

 بی زخم گذرکند.

چه زیباست!

آنکه شوریدگی هاش

یک دریا 

دل را

نا آرام می کند.

#از کتاب مکاشفه در باغ سوکیاس

((توضیح: باغ سوکیاس نام محله ایست در مسجد سلیمان،روبروی چهار راه بهداری جنب بیمارستان شرکت نفت،باغ سوکیاس محله ی دوران کودکی اسدپور بود. ))

###########

آشوب سگان در شب بی ماه از چیست/

 اسبان هم نمی دانند/

جا که باد مغربی/

 گوش خوابانده بر دوایر ناپیدای دشت/

 

ای بدیل تو از مسلم صدادر مکث

بخواب بخواب

رفته چه داند

تابوت بر شانه کیست…

سیروس رادمنش….

########

#فیروزه میزانی

شاعر اهل تهران که متاثر از شعر شاعران مسجدسلیمان، زیر چطر شعر موج ناب قرار گرفت در مصاحبه ای گفت:

ستاره بخت من در مسجدسلیمان می زند!

او شیفته ی شعر مسجدسلیمانی ها شد و تا پایان، وفادار به موج ناب مانده است….

فیروزه میزانی به همراه احمد محیط دو جلد کتاب شعر به دقیقه اکنون منتشر نمود که بنوعی برگرفته از آثار شاعران موج ناب است.

دیگر شعر موج ناب از مسجدسلیمان به پایتخت رسیده بود و از سرتاسر ایران شاعرانی زیاد به این جریان شعری پیوستند…..

فیروزه، سالهاست به خارج از ایران هجرت نموده و خبری از ایشان نیست………

توضیح ویژه:در سه شعر 

فیروزه میزانی که در تماشا منتشر نموده آنجا که نوشته: شعرت ” برای حمید کریم پور”

شایان ذکر است حمید کریم پور، همان آریا آریاپور است….

حمید کریم پور نام واقعی اوست…

آنزمان در مجله تماشا برای منوچهر آتشی کار میکرد…..

مجله تماشا وابسته به صداسیمای رژیم پهلوی دوم بود…. که تحت هدایت مستقیم آتشی منتشر می شد…

قبل از آتشی،تماشا دست فیروز ناجی بود

زمانیکه دست ناجی بود

شاعران شعر دیگر بیشتر اشعارشان منتشر می شد.

و در بدو ورود آتشی به تماشا،شعر موج ناب در میانه دهه پنجاه شمسی برای نخستین بار معرفی و لانسه شد…..

تنها مار می داند

پوست که می اندازیم از همیشه کهنه تریم( آریا آریاپور)

کریم پور یا آریا آریاپور چون در تماشا کار میکرد اشعارش زودتر منتشر شدند زودتر منظورم از شعرنابی هاست،و برای همین معدودی به اشتباه گمان کردند شعر موج ناب را اولین بار آریاپور مطرح نموده…..

در حالیکه شعر موج ناب دریافتی بود که یارمحمداسدپور نخستین بار از هوشنگ چالنگی کشف نموده و بعد از سرودن چند شعر، این دریافت را با آریاپور و سید علی صالحی درمیان گذاشت و سپس سیروس و هرمز علیپور نیز به این جریان روی آوردند….

هرمز علیپور تا قبل از این،شاعر مطرح تری بود میان پنج نفر، این مطرح بودن به سبب انتشار دوبیتی و رباعی های او در نشریات آنزمان بود مخصوصا در زن روز!!!

#########

#از هرمز علیپور:

باد 

این هیمه ها که خفته اند

بر این غروب بی آوا

پس چه تازه است این جا؟

جز رنگ ها که بر آب است

و این پرندگان

از برج کهنه چه می دانند؟

مگر بهار همین غروب کوچک رود است؟

پرندگان که باد می چینند 

وین هیمه ها که خفته اند.

پس چه تازه است

جز پوست آب؟ 

نرگس فردا – ص ۲۹

هرمز علی پور

##########

#سیروس رادمنش

هم بیشتر شعر چریکی و کارگری میگفت و تا حدودی هم متاثر ازشخصیت “ارنست چگوارا” شعر انقلابی می سرود ….او پیرهن سبز انقلابی خود را که یادگار شخصیت” چه” بود را تا روزهای آخر مرگ بر تن داشت……

رادمنش بعد از یارمحمداسدپور و آریا آریاپور بهترین مدافع شعرموج ناب بود که زبان شعری اش بیشتر شبیه شعر حجم و شعر دیگری ها بود…..

بدلیل ایجاز فشرده و سخت سلیقگی که به همراه وسواس بیش از حد به لغت داشت!

 دو کتاب از شاعران موج ناب در اواخر دهه پنجاه منتشر شد که همین ها،مانیفست شعر ناب محسوب می شدند….

یکی )(دل چه پیر شود، چه بمیرد از آریاپور)) دیگری (( بر سینه سنگ ها،بر سنگ ها نام ها از یارمحمداسدپور))

حتی تا به امروز این دو کتاب کم نظیر مانده اند

دو کتاب لاغری که از نظر شعری بسیار فربه اند و از محبوب ترین مجموعه اشعار دهه پنجاه بشمار می روند………

 کسان دیگری هم بودند که برای مدتی موج نابی بودند و بعدها جدا شدند مانند:

عمران صلاحی

محمد مختاری

 محمد مهدی مصلحی

قاسم آهنین جان

احمد و امیر علی پور

علی مومنی

مهری مرادی

جواد پیشگر 

و……نام های زیادی که فهرست عریضی می طلبد….

سه شعر از فیروزه میزانی 

خط شکسته ی باران

به پشت اوج

   نه بر شهر

        بر بی راه

خطی شکسته

     به باغ می کشد

                     باران

خیس از عبور

    گریبان ابر می گیرد

    مهتابی نشسته به بالای شانه ی دیوار

                                گریه می کند در باغ

به عشق آب

هاویه را

آتش، چنان برافروخت

که انسان سالدیده

کشتمند را

      به خشک یله کرد و

                     از حصار فراز آمد

                             بر دشت

و روان شد

به زیر آن ستاره

         که رهگشای دوزخیان بود

و از بن گیسوان سپیدش

             هنوز شب می ریخت

به عشق آب

که مرهم است

       در فرود زخم

و خواستگاه

      خنکای برفی ماه می شود

                        به پشت ابر

و می گذشت

به روزگاران

          که پای رفت را می شکست

با هراسی

        در ژرفای نگاه

             که هفت سوی جهان را

                            به قطره ای شبنم

                                            پنهان داشت

و جهان

بر خاک خفته بود

                              و تنها

            از دریچه ای میان ماه و علف

                      رطوبت صبحگاهان را

                                    در مشت می فشرد

روزگاران

از میان روزن دست های تکیده اش

                               می ریخت

                               و به زیر آفتاب

                                در کنار جهان

                                    آب می شد

و انسان سالدیده

خستگی را

واپسین نفس گریبان می درید

شعرت

           «برای حمید کریم پور

دستت

گلی ست جنوبی

از باران نمی کشد منت

حرفت

میانه ی نخل است و آفتاب

                                 می روید

پندار برفی ما را

                         به خواهشی.

زخمت

نشان ستیزست با جبه

کانسان

به هفت اوج و فرود

                مانداب شهری ما را

                               کشاکشی

نوری

که وقت آمدن آوار می شود

سقف سیاه غریبان

                                 به بارشی

شعرت

رباط جهان است

                          می بخشد

                         خطی میان ماه و غزل را

                              نوازشی

برگرفته از مجله تماشا

سال هفتم- شماره ۳۵۴- ۱۳ اسفند ۲۵۳۶ شاهنشاهی(۱۳۵۶ شمسی)

######

#نمونه شعر از سید علی صالحی: برای ﻣﻦ

ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻦ

ﺁﺧﺮﯾﻦ ﺩﻟﯿﻞ ﺩﺍﻧﺎﯾﯽ ﺍﺳﺖ

ﺍﻣﺎ ﻫﻮﺍ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺁﻓﺘﺎﺑﯽ ﻧﯿﺴﺖ

ﻋﺸﻖ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﻋﻼﻣﺖ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭﯼ ﻧﯿﺴﺖ

ﻭ ﻣﻦ ﮔﺎﻫﯽ ﺍﻭﻗﺎﺕ ﻣﺠﺒﻮﺭﻡ

ﺑﻪ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻋﻤﯿﻖ ﺳﻨﮓ ﺣﺴﺎﺩﺕ ﮐﻨﻢ

ﭼﻘﺪﺭ ﺧﯿﺎﻟﺶ ﺁﺳﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ

ﭼﻘﺪﺭ ﺗﺤﻤﻞ ﺳﮑﻮﺗﺶ ﻃﻮﻻﻧﯽ ﺳﺖ

ﭼﻘﺪﺭ …

سید ﻋﻠﯽ ﺻﺎﻟﺤﯽ

ترسم از این است که…

 یک شب بخواهی به خوابم بیایی

 و من هم چنان به یادت 

بیدار نشسته باشم…!

#سید_علی_صالحی

 ﺩﺭﯾﻐﺎ ﻣﺴﯿﺮ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ،

ﻣﯿﺎﻥﺑﺮ ﺑﯽﺭﺍﻩ ﻭ ﺑﯿﻬﻮﺩﮔﯽ.

ﺍﻭ ﮐﻪ ﺟﻬﺎﻧﺶ ﺍﺯ ﺟﺴﺎﺭﺕ ﯾﮑﯽ ﭘﺸﻪﯼ ﮐﻮﺭ، ﮐﻮﭼﮏﺗﺮ

ﺍﺳﺖ

ﻫﺮﮔﺰ ﻟﺬﺕ ﻋﺒﻮﺭ ﺍﺯ ﺭﺍﻩﻫﺎﯼ ﻧﺎﺁﺷﻨﺎ ﺭﺍ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﭼﺸﯿﺪ

سید علی صالحی

#چند شعر ازﺁﺭﯾﺎ ﺁﺭﯾﺎﭘﻮﺭ

ﺩﺭ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ ﺳﭙﯿﺪﻩ ﺩﻡ ﮐﺴﯽ ﺳﺖ

ﮐﻪ ﻣﯽ ﺁﻭﯾﺰﻣﺶ ﺍﺯ ﻣﺎﻩ

ﺑﺎ ﺣﺠﻤﯽ ﺍﺯ ﺍﻧﺪﻭﻩ ﻭ

ﺩﺳﺘﯽ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺁﺏ

ﺗﺎ ﻗﻄﺮﻩ ﻗﻄﺮﻩ ﺑﺒﺎﺭﺩ ﺍﺯ ﭼﺸﻢ ﺁﺳﻤﺎﻥ

ﺑﺮ ﺧﻮﺍﺏ ﺳﺘﺎﺭﻩ ﺍﯼ ﮐﻪ ﻏﻤﮕﯿﻦ ﺍﺳﺖ .

ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﮑﻪ ﺑﭙﻮﺳﻢ

ﺍﺯ ﺭﻭﺩﺧﺎﻧﻪ ﻣﯽ ﮔﺬﺭﻡ

ﻭ ﺑﺎ ﺻﺪﺍﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﻮﯼ ﺗﻮ ﺩﺍﺭﺩ

ﻣﯽ ﺧﻮﺍﻧﻢ ﺁﻥ ﭘﺮﻧﺪﻩ ﺭﺍ

ﮐﻪ ﻣﯽ ﺩﻭﺩ ﺩﺭ ﺯﺧﻢ

ﺗﺎ ﻣﺮﮒ ﺭﺍ ﺷﺮﻣﮕﯿﻦ ﮐﻨﺪ .

#######

ﺍﯾﻨﺠﺎ ﮐﻪ ﻣﻨﻢ

ﺍﻧﺪﻭﻫﺖ ﺯﯾﺒﺎﺳﺖ

ﺍﮔﺮ ﭼﻪ ﺻﺪﺍﺕ

ﺍﺯ ﺗﺎﻻﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﺷﮑﺴﺘﻪ ﻣﯽ ﮔﺬﺭﺩ .

ﺍﯾﻨﺠﺎ ﮐﻪ ﻣﻨﻢ

ﭼﺸﻤﺎﻥ ﺷﮕﻔﺖ ﺗﻮ

ﺳﻤﻨﺪﺭﺍﻥِ ﺩﺭﺁﺗﺸﻨﺪ

ﮐﻪ ﮔﻠﻮﯼ ﻣﺮﮒ ﺭﺍ ﻣﯽ ﻓﺸﺮﻧﺪ

ﻭ ﺗﺒﺴﻤﺖ

ﺷﺎﺩﻣﺎﻧﯽ ﻏﺮﯾﺒﯽ ﺳﺖ

ﮐﻪ ﺑﻮﯼ ﺗﻤﺎﻡ ﺷﺪﻥ ﺩﺍﺭﺩ .

########

ﻭﻗﺘﯽ ﺑﮕﯿﺮﻡ ﺍﯾﻦ ﺯﻣﯿﻦ ﻭ

ﺑﭽﺮﺧﺎﻧﻤﺶ ﺍﺯ ﺳﺮ ﺑﻐﺾ

ﮐﺠﺎﯾﯽ ﺍﯼ ﮔﯿﺎﻫﯽ ﮐﻪ ﻫﻨﻮﺯ ﺩﻭﺷﯿﺰﻩ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﯼ ؟

ﺗﺎ ﻧﻤﺎﺯ ﻏﻢ ﺑﮕﺬﺭﺩ

ﺍﯾﻦ ﺑﺎﻧﻮﯼ ﻏﺮﯾﺐ

ﮐﻪ ﺑﻮﯼ ﺷﮕﻔﺖ ﻋﺸﻖ ﻭ ﭘﻨﺠﺮﻩ ﺩﺍﺭﺩ

ﺷﯿﻬﻪ ﯼ ﺑﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﺗﻮ

ﺍﺯ ﯾﺎﻝ ﻃﻼﯾﯽ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮔﺬﺷﺖ

ﺍﻣﺎ

ﭘﯿﺶ ﺍﺯ ﺳﭙﯿﺪﻩ ﺑﯿﺎ

ﮐﻪ ﻏﻤﮕﯿﻦ ﺗﺮﯾﻦ ﺑﻬﺎﺭ

ﺑﺮ ﮐﺘﻒ ﻫﺎﯼ ﺗﻮ ﻣﯽ ﻧﺸﯿﻨﺪ

ﮐﻪ ﻏﺎﯾﺖ ﺍﻓﺮﺍﺷﺘﻨﯽ

ﺑﺎ ﻣﻦ ﺑﮕﻮ

ﻭﻗﺘﯽ ﺻﺪﺍﯼ ﻣﺮﮒ ﻋﻠﻒ ﻣﯽ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪ

ﺁﯾﺎ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺧﻮﺍﻫﯽ ﺩﯾﺪ

ﮐﺴﯽ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺗﻼﻗﯽ ﺩﺭﺧﺖ ﻭ ﺳﺘﺎﺭﻩ ﺍﺳﺖ ؟

ﺁﻩ

ﮐﻪ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﻭ ﻫﺮ ﮐﺠﺎ

ﮔﻮﯾﯽ ﺣﻀﻮﺭ ﺷﺐ ﺑﺮ ﺷﻘﯿﻘﻪ ﯼ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﻤﯿﺸﮕﯽ ﺳﺖ

ﺍﻧﺴﺎﻥ :

ﮐﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﺎ ﻧﯿﻤﯽ ﺍﺯ ﺳﻨﮓ ﻭ ﻧﯿﻤﯽ ﺍﺯ ﺳﮑﻮﺕ

ﻣﻮﯾﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ

#######

ﺑﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﻭ ﺑﯽ ﻗﺎﻋﺪﻩ

ﻓﺮﻭ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺯ ﺭﻭﺯﺍﻥ ﺳﯿﺎﻩ

ﺟﻬﻨﻤﯽ ﺑﺮ ﺷﺎﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﻣﻦ .

ﺑﺮ ﺗﭙﻪ ﺍﯼ ﮐﻪ ﻣﺮﮒ ﻫﺎﯾﻢ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩﻩ ﺍﻧﺪ

ﻣﺎﻩ ﺍﺯ ﭘﯿﺸﺎﻧﯽ ﮔﺮﯾﻪ ﺑﺮ ﻣﯽ ﺁﯾﺪ ﻭ

ﺍﻓﺴﻮﺱ

ﮐﻪ ﺑﺮ ﻧﺨﺎﻉ ﺟﻬﺎﻥ

ﺩﺷﻨﻪ ﻫﻢ ﺷﻔﺎﯼ ﺁﺧﺮ ﻧﯿﺴﺖ

ﺗﺎ ﺍﮊﺩﻫﺎ ﺑﺮ ﺍﺭﺍﺑﻪ

ﺳﺘﺎﺭﮔﺎﻥ ﻣﺮﺩﻩ ﻣﯽ ﺑﺮﺩ

ﺍﯾﻨﺠﺎ ﻣﻨﻢ

ﮐﻪ ﺑﺎ ﺟﻮﺍﻥ ﺗﺮﯾﻦ ﺷﯿﻬﻪ

ﭘﯿﺮ ﻣﯽ ﺷﻮﻡ

آریا آریاپور

FacebookWhatsAppGoogle GmailLineSMSSkypeTelegramViberWeChatTwitterGoogle+Yahoo MailGoogle BookmarksPinterestLinkedInShare

برچسب ها:



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظر سنجی

آیا از عملکرد مسئولان در برگزاری انتخابات شورای شهر اهواز راضی هستید؟

Loading ... Loading ...
تازه ترین اخبار
آ نتورک