کد خبر: 14026
تعداد نظرات: بدون نظر
تاریخ انتشار: ۲۸/ دی/ ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰

نظارت استصوابی بر تمامی فرآیندهای انتخابات امری اسلامی و لازم است، در حقیقت کار شورای نگهبان الهی و در راستای تحقق مشروعیت مستمر نظام جمهوری اسلامی است

خوزستان سرافراز/ انتخابات در کشورهایی که با این کلمه آشنایی دارند بسته به نوع نظام و حکومت، از اهمیت بالایی برخوردار است و با توجه به اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران در میان سایر حکومت ها، نظامی بکر و مترقی به شمار می آید، قطعاً نسبت انتخابات آن به سایر انتخابات ها، همانند نسبت حکومت اسلامی به حکومت غیر اسلامی است.

نظارت استصوابی بر تمامی فرآیندهای انتخابات امری اسلامی و لازم است، در حقیقت کار شورای نگهبان الهی و در راستای تحقق مشروعیت مستمر نظام جمهوری اسلامی است ؛ قطعاً نظارت و معیارهای دین، برای احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات و مسئولین در طول تاریخ، امری مهم، واجب، عقلی و البته برای برخی غیر قابل تحمل است.

مردم با رأی ۹۸/۸درصدی به جمهوری اسلامی، خواهان جاری و ساری بودن مشروعیت و نظر دین مبین اسلام در تمامی فرآیندهای نظام از جمله انتخابات شدند و این امر مهم در قانون اساسی که به تأیید ملت رسیده، تحقق یافت و این وظیفه ی مهم و حیاتی را برای عهده ی شورای نگهبان محول نموده است.

همواره فکر منحط و غیر اسلامی، هجمه های خود را به نظر دین راجع به انتخاب و انتصاب اشخاص در یک نظام اسلامی به بهانه های واهی و غیر اسلامی جهلا یا تعمدا داشته و دارد، در حالی که دین الهی همیشه برای انتخاب یک شخص جهت خدمت به ملت و جمهور، معیارهای مشخصی دارد چرا که خدای عزوجل از مردم نیز به خودشان آگاه تر است ؛ اما عده ای نظر خود را بر نظری که موجب مشروعیت شخص می شود مقدم می شمارند و فتنه ها به میان آوردند، به نمونه هایی از آن ها اشاره هایی می کنم:

اسلام از حذف نمودن نظارت استصوابی و عدم ایجاد ساز و کار مشروعیت یابی، ضربه ها خورده است ؛ مثلاً در قضیه ی غدیرخم، عده ای بجای پیدا کردن مشروعیت از کلام پیامبر مکرم اسلام (ص) یا از معیارهای الهی و قرآن که قانون الهی است، نظر خود را مقدم دانستند و سخن از کم سن و سال بودن امیرالمومنین (علیه السلام) به میان آوردند، در حالی که اصل مشروعیت شخص برگرفته از ایمان و عبودیت اوست نه موارد دیگر…

در قضیه ی طالوت (علیه السلام)، آنگاه که خداوند در آیه ی ۲۴۷ سوره ی بقره می فرمایند: “و پیامبرشان (ساموئل) به آنان گفت در حقیقت‏ خداوند طالوت را بر شما به پادشاهى گماشته است گفتند، چگونه او را بر ما پادشاهى باشد با آنکه ما به پادشاهى از وى سزاوارتریم و به او از حیث مال گشایشى داده نشده است ؛ پیامبرشان گفت، در حقیقت‏ خدا او را بر شما برترى داده و او را در دانش و [نیروى] بدنى بر شما برترى بخشیده است و خداوند پادشاهى خود را به هر کس که بخواهد مى‏دهد و خدا گشایشگر داناست”.

آری ؛ خداوند طبق نظارتی که بر بنده های خود دارد، معیارهای الهی را ملاک انتخاب اشخاص می داند و طالوت را برای آنان انتخاب می کند ولی اشخاصی به دلیل “خود برتر بینی” و “پول دار بودن خود”، نظارت استصوابی و رد صلاحیت خود را بر نمی تابند و به پیامبر خود اعتراض می کنند.

یا مصداق دیگر برای ضربه های ناشی از نبودن نظارت بر اشخاص و نگهبانی از قوانین و اصول، قضیه ی حکمیت است ؛ آنگاه که امیرالمومنین (علیه السلام) خواستند شخصی را برای حکمیت انتخاب کنند که هم مشروعیت و هم اصل ولایت را قبول داشته باشد، عده ای گفتند: “ما ابوموسى اشعرى را براى حکمیت مى‏پذیریم”.

در حقیقت نخبگان زمان، نظارت استصوابی را رد نمودند و حق امت اسلامی را پایمال کرده، لذا نفوذ ابوموسی اشعری پایه های نظام اسلامی را فرو ریخت…

اینجاست که اهمیت نظارت استصوابی و احراز صلاحیت افراد جهت نامزدی انتخابات در نظام اسلامی مشخص می گردد.

آری ؛ در حقیقت شورای نگهبان در طول کار خداوند عزوجل و در راستای “لا ینال عهدی الظالمین” (عهد من به ستمکاران [مشرکان‏] نمى‏رسد- ۱۲۴/بقره) عمل می کند و همانا، بر نتابیدن این مسئله امری غیر الهی و غیر اسلامی و غیر عقلی است، چرا که همچنان مقام معظم رهبری (مدظله) فرمودند: “اگر فرض کنیم عنصر نفوذی به شکلی وارد مجلس شورای اسلامی بشود یا وارد مجلس خبرگان بشود یا در ارکان دیگر نظام نفوذ بکند، مثل موریانه از داخل میجَود و پایه‌ها را سست میکند و فرو میریزد ؛ قضیّه این‌جوری است”.

اینجاست که میتوانیم به عمق فرمایش هایی همچون “تمکین نکردن به نظر شورای نگهبان، مخالفت با اسلام است” یا “اعضای شورای نگهبان حافظ مصالح اسلام و مسلمین‌اند” و یا “هرکس بگوید رای شورای نگهبان کذا است مفسد است” از حضرت امام خمینی (رحمه الله) دست یابیم…

اینجاست که می توان عمق فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، راجع به ابعاد حق الناس بودن تایید یا رد صلاحیت ثبت نام کننده ها و نظارت استصوابی بر انتخابات را درک کرد.

 

اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا

 

محمد امین سواری / دانشجو و فعال سیاسی فرهنگی خوزستان

FacebookWhatsAppGoogle GmailLineSMSSkypeTelegramViberWeChatTwitterGoogle+Yahoo MailGoogle BookmarksPinterestLinkedInShare
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظر سنجی

آیا از عملکرد شورای پنجم کلانشهر اهواز راضی هستید؟

Loading ... Loading ...
تازه ترین اخبار
آ نتورک