کد خبر: 21854
تعداد نظرات: بدون نظر
تاریخ انتشار: ۲/ شهریور/ ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳
دکترمالک خدادادی

بی شک نظام آموزشی، آینه تمام نمای آینده و اساس توسعه بی چون و چرای هر کشور ست.

یادداشتی از دکتر مالک خدادادی :

آزمون کنکور در واقع بزرگ ترین ارزیابی هنجاری _ استاندارد نظام آموزشی کشور ست که برای خروجی های آموزش و پروش مسیر را میسر می کند.

بی شک نظام آموزشی، آینه تمام نمای آینده و اساس توسعه بی چون و چرای هر کشور ست.

برنامه ریزان و متخصصان عرصه تعلیم و تربیت باورمند به این باورند که آینده اکنون با ماست .

و آینده چیزی نیست جز برنامه ریزی آموزشی جهت کشف ، پرورش و نگهداری استعدادهای جوانان این مرز و بوم و مهیا نمودن بستری جهت بالفعل نمودن استعدادهای بالقوه آنان.

اما از زمانی که دانش آموزان ، کاخ آرزوهای خود را در قاب کوه قاف کنکور جستجو کردند چه آنان که اهل درس بودند و چه آنانکه اهل دل بودند

همه خوشبخت شوند گان و ناچار شوندگان چاره ی کار خود را در چهارچوب آزمون چهار گزینه ای کنکور جستجو کردند.

و برای رسیدن به این مهم ، نظام آموزشی از شیوه سنتی به سالی واحدی و ترمی واحدی ، پیش دانشگاهی و سپس به ۶ ۳ ۳ و نهایتا به ۳ ۳،۳ ۳ تغییر پیدا کرد و هر دوره ، نیز دانش آموزانی از سراسر کشور مورد آزمایش قرار گرفتند .

تا شاید فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم.

و در این راستا ، مدارس دولتی و غیر دولتی ، غیر انتفاعی ، تیز هوشان ،نمونه دولتی ، هنرستان ، استثنایی ، شاهد ، عشایری ، کار و دانش ، فنی و حرفه ای و ……. پدیدار گردید.

تا شاید عطش سرکش فراگیران و جامعه خنکایی بخشیده شود.

و در این شرایط برای غلبه بر غول قوی کنکور، کلاس های فوق برنامه و کانون های آموزشی مبتکران ، گاج ، قلم چی ، سنجش و دانش ، گزینه ۲ و ….. و اساتید پروازی بیکار ننشستند و در راه کمک به نظام آموزشی و آماده نمودن گوی برای این چوگان ، سبک و سیاق و سویه های فراوانی خلق کردند تا شاید خلا های نظام آموزشی را پر کرده باشند.

همه ی این گفتن ها و شدن ها ، تنها و تنها ، تب تند رسیدن دانش آموزان به صندلی دانشگاه و عبور از دیوار کنکور را تشدیدتر و تندتر کرد و خیل مشتاقان را مشتاق تر.

اما این فرایند ها و فراز و فرودها ، نه تنها ذینفعان و ذیربطان که همان اولیا و دانش آموزان بودند را راضی و خوشحال نکرد،

بلکه ذیعقیده گان و ذیصلاح ها

که همان برنامه ریزان آموزشی و سیاست مداران بودند را با کلافی پیچیده و سردرگم مواجه نمود و چنان متحیر شدند که هرگز چنین وضعیتی را متصور نمی شدند.

زیرا که با این همه تغییر نظام های رسمی آموزشی و زیر نظام های آن ، و این همه تعدد و تکثر مدارس و آموزشگاه ، و این همه موسسات آموزشی غیر رسمی و کمکی ،

بیش از نیمی از داوطلبان کنکور ۹۵ به سمت رشته تجربی خیز بر داشتند تا جاییکه نفر اول رشته تجربی امسال، جزو نفرات تک رقمی کنکور ۹۱ و دانشجوی سال آخر بهترین رشته مهندسی ریاضی و بهترین دانشگاه کشور است.

و از طرف دیگر امسال برای هدایت تحصیلی و تعیین رشته در پایان دوره اول متوسطه ، موج عظیمی از سردرگمی والدین و دانش آموزان که سرسختانه و مسرانه به دنبال انتخاب رشته تجربی و ثبت نام فرزندانشان بودند به چشم می خورد

و نگرانی از آینده برای اولیا کاملا مشهود بود.

انتظار می رفت برون ده و خروجی سیستم آموزشی که سالانه نیمی از بودجه کشور را به خود اختصاص می دهد و گسترده ترین و فربه ترین وزارت خانه است ، بهتر از این وضعیت موجود باشد.

به هر حال کوشش آموزش و پرورش برای کاهش علاقه به سمت رشته علوم تجربی و کشش اولیا و دانش آموزان به سوی افزایش رشته علوم تجربی ، تمنایی تماشایی ست .

و این چالشی ست که در سال های آینده توازن تخصص ها و نیاز مشاغل ها را در بدنه ادارات و سیستم مدیریتی کشور ، نامتوازن می کند و اثرات جبران ناپذیری روی روند توسعه متوازن ، تولید و رونق اقتصادی بر جای خواهد گذاشت.

حقیقتا باید اعتراف و اقرار کنیم

که چشم انداز رشته علوم تجربی به چالشی بزرگ تبدیل شده است.

و این گونه است که

فرصت ها به تهدید،

قوت ها به ضعف ،

توانمندی ها به تنگنا،

چشم اندازها به چالش تبدیل می شوند.

و چرا و چگونه است که برنامه ربزی های مداوم ما به برنامه روزی های مدام مبدل می شود،

و چرا و چگونه است که نقشه راه علمی کشور نقش بر آب می شود .

و بر این مصداق و معیار ، در مدام بر همان پاشنه می چرخد و ما مدام ناظران حرکت قطار در حال حرکتیم.

FacebookWhatsAppGoogle GmailLineSMSSkypeTelegramViberWeChatTwitterGoogle+Yahoo MailGoogle BookmarksPinterestLinkedInShare




نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظر سنجی

آیا از عملکرد مسئولان در برگزاری انتخابات شورای شهر اهواز راضی هستید؟

Loading ... Loading ...
تازه ترین اخبار
آ نتورک