کد خبر: 24947
تعداد نظرات: بدون نظر
تاریخ انتشار: ۱۲/ آذر/ ۱۳۹۵ - ۷:۵۸

حق شهروندی آن است که مردم، حداقل ترین وجه تغییر در یک حوزه را ببینند و لمس کنند

*یادداشتی از علی عبدالخانی در خوزستان سرافراز*

در یک نظام موسساتی مبتنی بر قانون و اخلاق و حتی مقتضای عقل و منطق این است که پول را در برابر خدمات دریافت می کنند و چنانچه وجهی بدون دلیل موجه (بلاوجه) اخذ شود، آن دریافتی از مصادیق پول زور تلقی می شود.

چند سال است که بخش فاضلاب اهواز از جهت ارایه حداقل خدمات یعنی لایروبی مجاری غیر روکار (و نه نوسازی یا بازسازی آنها) کاملا معطل و بعبارتی وجود محسوس ندارد و معلوم نیست که برغم این واقعیت ملموس برای قریب به اتفاق شهروندان اهوازی، چرا شرکت موسوم به آب و فاضلاب اهواز بابت ارایه هیچگونه خدماتی وجوه نامشروع دریافت می کند.

وقتی منازل سازمانی منطقه لشکر اهواز که نام شهر سالم بر آن اطلاق می شود و علی القاعده باید مناسبترین خدمات را دریافت کند با اولین قطرات باران به یک استخر آلوده به فاضلاب و امراض مختلف تبدیل می شود، چه وضعی برای سایر مناطق شهر می توان تصور کرد؟

جالب اینکه زمان احداث اکثر تاسیسات فاضل آبی شهر به دهه های چهل، پنجاه و شصت باز می گردد، با این وصف چرا مدیران این شرکت (معطل از هرگونه خدمت و فعالیت) چه وظیفه ای در برابر وجوه مندرج در قبوض و اعتبارات دریافتی طی دهه های متراکم شده گذشته دارند؟

یکی از بهانه های بسیار تکراری این شرکت که بواسطه آن، اختلال و ضعف مدیریتی آن پوشانده می شود، ادعای بی پولی در بخش فاضلاب است اما این ادعا از آن جهت که شرکت در ادای وظایف روتین و ابتدایی خود (یعنی لایروبی مجاری) مانده و موجبات بی اعتمادی شهروندان را بوجود آورده و بابت یک امر معدوم و ناموجود، پول زور دریافت می کند، بهانه آنها مبنی بر فقدان منابع مالی نیز پذیرفتنی نخواهد بود و مردم حق دارند یک تحقیق و تفحص واقعی (ونه مانوری) از نحوه هزینه کرد در آن شرکت طی سالیان گذشته را مطالبه کنند.

سوء مدیریت یعنی اینکه وضعیت آب و فاضلاب بسیاری از مناطق و محلات مرکزی و غیر مرکزی شهر طی چند سال گذشته نه تنها بهبود نیافته بلکه به بحرانی ترین درجه خود رسیده است، در چنین حالتی چرا یک مدیریت ناتوان از تغییر یا بهبود بخش شرایط باید به مدیریت خود ادامه دهد؟

بعبارت دیگر باید میان عملکرد مثبت و رضایت مردم از یک مدیر و بقاء یا حذف ایشان از آن پست مدیریتی رابطه ای وجود داشته باشد که در بحث عملکرد راکد و کاملا ساکن شرکت موضوع این بحث، چنین رابطه ای دیده نمی شود؟

اصلا باید بدنبال چرایی تبدیل شدن شرکت ، به موسسه ای شبه ورشکسته و ناتوان از ادای وظایف اولیه و پیش پا افتاده گشت زیرا وضعت بحرانی امروزی آن معلول عملکرد مجموعه هدایت کننده آن طی سنوات اخیر است و نمی توان فرایند منجر به پدید آمدن این وضعیت را تصادفی قلمداد کرد؟

حق شهروندی آن است که مردم، حداقل ترین وجه تغییر در یک حوزه را ببینند و لمس کنند، لذا نمایندگان فعال و غیر منفعل شهر و استاندار متشرع ما با تفعیل و به جریان انداختن صلاحیتهای راکد خود، پایان بخش مدیریت مملو از سکون و رکود آب و فاضلاب اهواز شوند و محاسبات نامرتبط به مزاج عمومی را به کناری بنهند.

اگر آنها از اصلاح مدیریتی یک بخش خدماتی درون شهری اینگونه عاجز و ناتوان باشند، چگونه می توان نسبت به ورود آنها به معضلات بزرگ و پیچیده همچون منع انتقال آبهای کارون و کرخه یا دریافت اعتبارات اضافی یا تعدیل حرمان و محرومیتهای استان و اهواز امیدوار بود؟

برای زوال هرگونه شبهه می توان به میان مردم رفت و به نمره رضایت آنها از مدیران آن شرکت دست یافت.

آنچه تقدیم شد، مدخلی برای مباحث تکمیلی است.

علی عبدالخانی

جمعه دوازدهم آذر ۱۳۹۵

FacebookWhatsAppGoogle GmailLineSMSSkypeTelegramViberWeChatTwitterGoogle+Yahoo MailGoogle BookmarksPinterestLinkedInShare




نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظر سنجی

آیا از عملکرد مسئولان در برگزاری انتخابات شورای شهر اهواز راضی هستید؟

Loading ... Loading ...
تازه ترین اخبار
آ نتورک