کد خبر: 28547
تعداد نظرات: بدون نظر
تاریخ انتشار: ۱۸/ مهر/ ۱۳۹۶ - ۸:۰۰

شهردار اهواز گفت: مترو تنها با پول حرکت می‌کند و نه با قول و وعده،‌ و برای راه‌اندازی مترو از فرودگاه تا مصلا بدون در نظر گرفتن ناوگان به ۶۰۰ میلیارد تومان پول نقد نیاز است.

خوزستان سرافراز، منصور کتانباف در همایش مطالبات شهری که امروز (۱۸ مهرماه) در سالن اجتماعات دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد و با پرسش و پاسخ دانشجویان همراه بود، اظهار کرد: اهواز به عنوان یک کلانشهر باید شاخصه‌هایی داشته باشد که از این شاخصه‌ها تنها وسعت و جمعیت را دارد.

وی با بیان اینکه شهر اهواز اکنون حداقل ۲۰ محله محروم دارد و هسته مرکزی آن نیز به نوعی بهتر از این محلات نیست، گفت: در گذشته می‌گفتیم علت عقب‌ماندگی ما دلیل حمله تاتارها و مغول‌ها بود و امروز می‌گوییم این علت دفاع مقدس است. اما به گفته امام خمینی(ره) دفاع مقدس قطعا تأثیراتی گذاشته اما نعمتی است که تا سالیان بعد می‌توانیم از آن بهره‌مند باشیم.

شهردار اهواز ادامه داد: هر جا یک مدیر توانمند، متعهد، دلسوز، متخصص و کارا وجود داشته، حرکت مناسبی انجام شده و هر وقت چنین چیزی نبوده، شرایط چیزی شده که امروز ملاحظه می‌کنید. اهواز برای رسیدن به شاخصه‌های کلانشهری باید اقداماتی را انجام دهد و حداقل آن، این است که شبکه معابر آن مناسب باشد. همچنین محیط زیست و بهداشت باید حداقل پیش‌بینی‌ها را داشته باشند و حمل و نقل عمومی آن ایده‌آل باشند. با توجه به جمعیت اهواز حدود ۱۲۰۰ اتوبوس باید داشته باشیم در حالی که اکنون تنها ۱۷۰ اتوبوس فعال و نیمه‌فعال داریم.

کتانباف با بیان اینکه شهروند بودن با ساکن شهر بودن متفاوت است‌، گفت: برای پیشرفت نیاز است به جای ساکن شهر بودن،‌ شهروند باشیم. شهروند کسی است که حس مالکیت بر شهر، مشارکت در اداره شهر و تأمین هزینه‌های شهر را دارد و اگر هر کس خود را در مسائل شهری مسئول بداند،‌ با برنامه‌ریزی مناسب و در زمان مناسب این مشکلات رفع می‌شوند.

وی ادامه داد: ما نیاز به یک برنامه با چشم‌انداز ۱۴۰۴ داریم که اکنون در حال تدوین است. ما برنامه پنج ساله در اهواز در اختیار نداریم و دانشگاه شهید چمران اکنون در حال تدوین و نهایی کردن این برنامه است و امیدواریم در دوره‌ای که پیش رو داریم، به کمک همه دستگاه‌ها، کار را پیش ببریم.

شهردار اهواز با اشاره به حقوق عقب‌مانده کارکنان شهری گفت: اکنون معادل پنج ماه حقوق کارکنان خدمات شهری پرداخت نشده و تمام نیروهای رسمی، قراردادی و پیمانی منطقه‌ای مانند منطقه یک شهری اهواز،‌ ۱٫۵ ماه حقوق طلبکارند. اتوبوس‌ها نیز بیمه نیستند و ما توان پرداخت بیمه همین تعداد اتوبوس را نیز نداریم. اما این عوامل محرکی برای من خواهد بود که فعالیت مناسب‌تری داشته باشم.

کتانباف افزود: در این ۱۸ روزی که من مسئولیت شهرداری را بر عهده گرفتم، تمام محلات را بیش از یک بار بازدید کردم و تخریب‌های آن را مشاهده کردم و می‌توان گفت شهر تقریبا حالت ویرانه‌ای به خود گرفته است و چشم شهر،‌ رودخانه کارون و ساحل آن است. ما در شهرداری، ‌پول دولتی نداریم بلکه شهرداری یک نهاد عمومی غیردولتی است که منابع آن از عوارض شهری پرداخت می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص زیرساخت‌های شهری و فاضلاب و فضای سبز شهر عنوان کرد: حلقه مفقوده در اداره شهرها، مدیریت واحد شهری در ایران است و دستگاه‌های خدمات‌رسان متعدد به صورت جزیره‌ای و بدون هماهنگی عمل می‌کنند. من از روزی که شهردار شدم، دستگاه‌های مختلف را دعوت کردم و با آنها جلسه گذاشتم.

شهردار اهواز ادامه داد: بخش فاضلاب در گذشته بخشی از شهرداری بود که بعد به وزارت نیرو واگذار و بعد به شرکت‌های آبفا تبدیل شد. اکنون متصدی و مسئول جمع‌آوری، انتقال، تصفیه و بازچرخانی فاضلاب شهری،‌ شرکت آبفا است که باید هماهنگی نزدیکی با شهرداری داشته باشد.

کتانباف افزود: شبکه فاضلاب اهواز مشکلی بسیار اساسی دارد و در تمام نقاط جدید و قدیم اهواز دچار مشکل است. بر همین اساس دیروز جلسه‌ای با آبفا داشتم و رقم‌های مورد نیاز برای اصلاح شبکه فاضلاب را بسیار بزرگ عنوان کردم و گفتم آنچه تخصیص می‌یابد بسیار کم است. پس در این خصوص مسئولین آبفا باید به دانشگاه دعوت شده و پاسخگوی دانشجویان باشند.

وی وظیفه رسیدگی به پارک‌های محله‌ای، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و کمربند سبز شهر را وظیفه شهرداری دانست و خاطرنشان کرد: اهواز پیش از پیروزی انقلاب در حاشیه رودخانه کمتر از دو کیلومتر ساحل‌سازی کرد که قبل از شهردار شدن من به ۱۴ کیلومتر رسید و در پایان مسئولیت من، ۱۸ کیلومتر دیگر نیز به آن اضافه شده بود. همچنین تعداد قابل توجهی پارک در آن زمان احداث شد.

شهردار اهواز ادامه داد: ما موفق شدیم یک هزار هکتار از کمربند سبز را ایجاد کنیم که ۸۰۰ هکتار آن پایدار است. اگرچه نه با آن کیفیتی که باید داشته باشد که به نوع نگهداری آن بستگی دارد. توسعه فضای سبزی از رؤس برنامه‌های شهرداری است.باید سرانه‌های فضای سبز درون شهر را به پارک‌های محله‌ای، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تبدیل کنیم. در این چند روز گذشته در حال مذاکره با راه و شهرسازی هستیم که ۱۲ هکتار از فضای سبز مسیر استادیوم غدیر اهواز را بگیریم و به عنوان فضای سبز توسعه دهیم.

کتانباف در پاسخ به سؤالی در خصوص متروی اهواز عنوان کرد: پس از اینکه من شهردار شدم، در فاصله زمانی تکمیل و تحویل مدارک خود، جلسه‌ای با شرکت کیسون در تهران داشتم. مالک این شرکت در هیأت مدیره هیچ نقشی ندارد اما شاه‌کلید این شرکت است و ادعا می‌کند ۳۰۰ میلیارد تومان طلبکار است که دست‌اندرکاران مترو این را قبول ندارند.

وی افزود: اکنون بیش از یک سال است که کار متروی اهواز به طور مطلق تعطیل است. در گفتگویی که داشتیم، مالک شرکت کیسون را متقاعد کردیم و قول داد که با شرایطی این کار را ادامه دهد. ما گفتیم که این ادعا را به شورای عالی فنی کشور می‌فرستیم و هرچه گفتند را می‌پذیریم.

شهردار اهواز ادامه داد: اکنون ۲۴ کیلومتر از متروی اهواز قطعی شده و کار آن آغاز شده است. این مترو تنها با پول حرکت می‌کند و نه با قول و وعده،‌ و برای راه‌اندازی مترو از فرودگاه تا مصلا بدون در نظر گرفتن ناوگان به ۶۰۰ میلیارد تومان پول نقد نیاز است. دولت در حال خرید دو هزار واگن مترو است که هزار واگن برای تهران و هزار واگن برای بقیه کشور است و امیدواریم از آن بهره ببریم.

کتانباف تصریح کرد: در بهترین حالت، سهم دولت از هزینه مترو حدود ۵۰ میلیارد تومان در سال است. برای اینکه تنها بخشی از خط یک مترو راه بیافتد، به ۶۰۰ میلیارد تومان پول نیاز است که برای تأمین این پول تا ۳۱ شهریور امسال یک هماهنگی با اسناد خزانه داشتیم و بر این اساس ۵۰ میلیارد تومان در شرف پرداخت به پیمانکار است و ۴۰ میلیارد تومان دیگر نیز تا آخر سال از دولت دریافت خواهیم کرد. بانک صنعت و معدن نیز قرار است ۳۴۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت بفروشد که ما با رئیس بانک مرکزی به طور مکرر پیگیر این موضوع هستیم.

وی افزود: اگر تمام این مبالغ پرداخت شود، ۱۷۰ میلیارد تومان دیگر کم خواهیم داشت که برای تأمین آن نیز مصمم خواهیم بود. مهم‌ترین کار این است که پیمانکار را پای کار بیاوریم و ما برای شکستن این تابو در حال طی کردن این مسیر هستیم. اکنون مهمترین مشکل، نقدینگی است.

شهردار اهواز در خصوص برنامه‌ریزی‌ها برای فضای تفریحی بانوان گفت: این فضا حقی برای ۵۰ درصد از جمعیت شهر است. من در دوره قبلی خود، زمینی را از طریق دستگاه قضایی گرفتم و مجموعه‌ای برای پارک بانوان طراحی شد. اما هفته گذشته که بازدیدی از این پارک داشتم باور نمی‌کردم علاوه بر اینکه آجری به آن اضافه نشده، نابود شده است و تعجب کردم چرا چنین مکانی که این هزینه برای آن شده است، اکنون باید جولانگاه حیوانات شهری باشد. اکنون جای دیگری نیز در پارک شهروند به منظور پارک بانوان حصارکشی شده و امیدوارم تا عید نوروز آماده شود.

منبع:ایسنا

FacebookWhatsAppGoogle GmailLineSMSSkypeTelegramViberWeChatTwitterGoogle+Yahoo MailGoogle BookmarksPinterestLinkedInShare




نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظر سنجی

آیا از عملکرد مسئولان در برگزاری انتخابات شورای شهر اهواز راضی هستید؟

Loading ... Loading ...
تازه ترین اخبار
آ نتورک