کد خبر: 44454
تعداد نظرات: بدون نظر
تاریخ انتشار: 17/ مارس/ 2020 - 1:47

صداوسیما در سال ۹۸ دوران سختی را سپری کرد. در این سال نیز روند سقوط چند سال اخیر ادامه داشت. کاهش شدید مخاطب، افت کیفیت و کاهش اعتبار رسانه‌ای صداوسیما موجب شده است که شبکه‌های ماهواری‌ای فارسی زبان و حتی تلویزیون‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی از صداوسیما پیشی بگیرند.

 

خوزستان سرافراز/ طرح جلد ویژه نامه نوروزی هفته نامه صداوسیما، نشریه داخلی این سازمان بحث برانگیز و جنجالی شد. در این طرح جلد عبدالعلی علی عسکری رییس سازمان در قامت یک شوالیه تصویر شده که سپری بر دست دارد و تیر‌هایی از سوی دشمنان بر این سپر نشسته است. “نبردِ بی پایان” تیتر این طرح جلد است.

طرح نشان می‌دهد این تصور در صداوسیما و میان مدیران سازمان وجود دارد که یکه‌تاز عرصه رسانه‌ای هستند و همه رسانه‌ها با جنگ با این سازمان رفته‌اند. اما تمجید از عملکرد مدیر سازمان و نشان دادن تصویر یک جنگجو از او آنچنان با واقعیت و چهره‌ای که علی عسگری از خود نشان داده سازگار نیست.

مسئله اصلی این که آیا برداشت نشریه سازمان صداوسیما از رییس سازمان این سازمان و شرایطش درست است؟ بسیاری از فعالان رسانه‌ای به انتقاد از این طرح جلد پرداخته اند.

عبدالله رمضان زاده سخنگوی دولت اصلاحات در توئیتی در این باره نوشت: “خود خوانی و خود خندی بَه بَه چه هنرمندی! فارغ ازاینکه نشریه به مجیز رییس خود پرداخته، رئیس صدا و سیما در لباس سربازان صلیبی علیه کی؟ “

پژمان موسوی از فعالان رسانه‌ای در این باره در توئیتی نوشت: «نه اشتباه نکنید! این مرد قهرمانِ سریال تازه‌ی وایکینگ‌ها نیست، علی‌عسگری رییس سازمان صداوسیما است. این جلد دقیقا آیینه تمام‌نمای این روز‌های این سازمان است: متوهم، خودبزرگ‌بین و فرسنگ‌ها دور از حقیقت. این جلد به خوبی نشان می‌دهد مدیران صداوسیما هم دیگر خودشان را جدی نمی‌گیرند.»

مصطفی وثوق‌کیا روزنامه نگار اصولگرا و دبیر فرهنگی روزنامه صبح نو هم در توئیتی نوشت: “بیشتر به نظر میرسه مسئولان این نشریه که زیرنظر روابط عمومی صدا و سیما منتشر میشه رییس سازمان رو مسخره کرده باشند والا این همه بلاهت رو آدم چطوری باید هضم کنه. “

یکی از موارد که در طرح نشریه داخلی صداوسیما مورد توجه قرار گرفته تیر‌هایی است که به سپر رییس سازمان برخورد کرده اند، این تیر‌ها عناوین جالبی دارند، قطب‌های رسانه‌ای جهان مانند “بی بی سی” و”سی ان ان”، مفاهیمی همچون “نا امیدی” و “بی تدبیری” شبکه‌های اجتماعی “توئیتر” و “فیس بوک” و وحتی افراطیون نیز علیه علی‌عسکری رییس سازمان سیما نشان داده شده‌اند.

اما محمد طاهری سردبیر مجله تجارت فردا درباره این تیر‌ها نوشته است: “به تیر‌های اصابت کرده به سپر دقت کنید. یکی از تیر‌ها «ناامیدی» است که خود صدا و سیما بزرگ‌ترین منبع تولید و پمپاژش به شمار می‌رود و دیگری بی‌تدبیری که در حد اعلا در رسانه ملی وجود دارد. تحلیل و تفسیر بقیه تیر‌ها هم با شما”

کاربران دیگری هم درباره این طرح جلد اظهار نظر کرده اند. کاربری نوشته است: “من نمیدونم کدوم چاپلوسی این طرح را کشیده و تهیه کرده؟! اما مسولان صداوسیما واقعا توهم زدن؟! “

کاربر دیگری هم گفته است: «همین که برای تبلیغ رییس تون از رو فرم گریم سریال‌های تاریخی نتفلیکس و اچ بی او اسکی رفتین. خودش نشون میده که تو نبرد بی پایان چقد برنده شدن.»

فرد دیگری نوشته است: «روال باید این باشد که چنین جلد استراتژیکی را خود رییس یا یکی از مشاوران تأیید کند. چه خودش دیده باشد و لبخندی زده باشد، چه خوش‌رقصی یکی از نزدیکان، حاصل غرور و نخوت است.»

صداوسیما بازنده سال

صداوسیما در سال ۹۸ دوران سختی را سپری کرد. در این سال نیز روند سقوط چند سال اخیر ادامه داشت. کاهش شدید مخاطب، افت کیفیت و کاهش اعتبار رسانه‌ای صداوسیما موجب شده است که شبکه‌های ماهواری‌ای فارسی زبان و حتی تلویزیون‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی از صداوسیما پیشی بگیرند. صداوسیما در ایران انحصار مطلق دارد و هیچ رقیبی از امکانات و آزادی عمل آن برخوردار نیست.

رسانه ملی در سال ۹۸ از هیچ کدام از فرصت‌های موجود برای تقویت نفوذ خود استفاده نکرد. نه از سیل‌های ابتدای سال و نه از حوادث پی در پی میانه سال و نه نهایتا از کرونا در پایان سال.

براساس گزارش‌های موجود در شیوع بیماری کرونا و با خانه نشینی مردم، این تلویزیونی‌های اینترنتی بوده‌اند که توانسته‌اند گوی سبقت را از صداوسیما بربایند. به گزارش خبرگزاری ایرنا بررسی رفتار تماشای کاربران در بخش انیمیشن تنها یکی از تلویزیون‌های اینترنتی از تاریخ ۷ تا ۱۶ اسفند نشان می‌دهد که میانگین بازدید انیمیشن‌ها رشدی در حدود ۷۴ درصدی داشته و افراد زیادی با کمک دسترسی رایگان این محتوا‌ها را تماشا کرده‌اند.

فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیون‌های اینترنتی در کانون توجه مخاطبان قرار داشته و میلیون‌ها بیننده به خود جلب کرده است. این در حالی است که “صدا و سیما تنها از آمار ۲۵ درصد تماشاگر برای سرال‌های پخش شده در روز‌های ویژه کرونا خبر می‌دهد و این درصد بالاترین عددی بود که برای پنج مجموعه تلویزیونی داشت و باقی مجموعه‌ها هر کدام کمتر از ۲۰ درصد مخاطب را به خود اختصاص داده اند. “

این عدد حتی در مقایسه با عملکرد پیشین صداوسیما نیز بسیار ضعیف ارزیابی می‌شود. از طرف دیگر صداوسیما در بخش اطلاع رسانی کرونا نیز عقب افتاده است. رسانه ملی دیر وارد میدان اطلاع رسانی شد و عملکرد نه چندان مثبتی از خود نشان داد. هر روز برنامه‌های مختلفی صداوسیما درباره کرونا به شکل بی‌رحمانه‌ای در شبکه‌های اجنماعی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرند. در ماجرا کرونا این پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی هستند که توانستند بیشتر بار اطلاع رسانی در این باره را به دوش بکشند.

صداوسیما در حوادث مهم دیگر سال نیز عملکرد قابل دفاعی نداشته است از جمله وقایع آبان ماه و ماجرای ساقط کردن هواپیمای اوکراین، که می‌توان گفت در برابر شبکه‌های ماهواره یک بازنده کامل بود.

در بحران سیل ابتدای سال نیز انتقادات شدیدی به عملکرد رسانه ملی وجود داشت. در کنار این موارد حذف برنامه‌های پربیننده‌ای همچون نود را هم باید در کاهش ضریب نفوذ صداوسیما موثر دانست.

البته رسانه ملی این برداشت‌ها و بررسی‌ها را نمی‌پذیرد و همیشه با آماری متفاوت به استقبال منتقدان می‌روند. صداوسیما می‌گوید همچنان ضریب نفوذ بسیار بالایی در کشور دارد. دی ماه امسال واحد افکارسنجی و روابط عمومی این سازمان در جدیدترین آمار رسمی، میزان مخاطب صداوسیما را حدود ۸۲درصد اعلام کرده‌اند و اعلام کرد که از جمعیت حدود ۸۵میلیون نفری ایران چیزی حدود ۶۵میلیون نفر بیننده تلویزیون هستند و بیش از ۵۰میلیون نفر یکی از برنامه‌های رسانه ملی را به طور مداوم پیگیری می‌کنند.

در همان مقطع گزارش‌های دیگری از نظرسنجی‌های مستقل وجود داشت که نشان می‌داد که ضریب نفوذ صداوسیما برای دریافت اخبار به کمتر از ۴۰ درصد رسیده است.

منبع: فرارو


برچسب ها:



نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
تازه ترین اخبار